Dynamický rozvoj IT technológií má vplyv aj na poskytovanie prekladateľských služieb. Výrazná zmena sa dotkla aj procesu vyhotovovania úradných prekladov. Novou možnosťou je realizácia úradného prekladu, ktorý je podpísaný zaručeným elektronickým podpisom.
Čo je úradný preklad so zaručeným elektronickým podpisom?
Elektronický úradný preklad je digitálna forma preloženého dokumentu s rovnakou právnou hodnotou ako listinný preklad. Môže byť vyhotovený iba oprávnenou osobou, a to úradným prekladateľom zapísaným v Zozname znalcov, prekladateľov a tlmočníkov Ministerstva spravodlivosti SR s absolvovanými jazykovými a odbornými skúškami. Navyše musí disponovať aj presne definovanými identifikačnými znakmi – aktívnym kvalifikovaným elektronickým podpisom vytvoreným prostredníctvom mandátneho certifikátu a časovou pečiatkou. Tieto identifikačné nástroje zaručujú autenticitu prekladu, ako aj presný časový údaj vzniku dokumentu a na konci fyzického prekladu slúžia ako náhrada za okrúhlu pečiatku a podpis úradného prekladateľa.
Z čoho sa skladá elektronický úradný preklad?
Elektronické úradné preklady sa zväčša vyhotovujú vo forme súboru PDF alebo tzv. podpisového kontajnera ASiC (.asice). Pozostávajú z naskenovanej kópie originálneho dokumentu alebo originálneho elektronického dokumentu, jeho prekladu, doložiek prekladateľa a spomínaného kvalifikovaného elektronického podpisu s mandátnym certifikátom a časovou pečiatkou.
Tento komplexný dokument je okamžite pripravený na použitie alebo na odoslanie príslušným úradom a inštitúciám. Majiteľ si svoj preklad môže na súkromné účely aj vytlačiť. V prípade potreby použitia listinnej podoby prekladu na úradné účely je potrebné vykonať zaručenú konverziu overením listín u notára, advokáta alebo na pošte.
Aké sú výhody elektronického úradného prekladu?
Elektronický úradný preklad predstavuje v úradnom a prekladateľskom svete novinku, ktorá prináša niekoľko výhod oproti klasickému papierovému vyhotoveniu úradného prekladu:
- Úspora času a nákladov: v prípade úradných prekladov v elektronickej podobe sa znižujú náklady a čas na ich vyhotovenie, pretože nie je nutné fyzicky doručovať originál alebo notársky overenú kópiu ani ich neskôr skenovať.
- Rýchlosť doručenia: úradný preklad získate rýchlo a jednoducho a následne ho môžete uložiť priamo do svojho zariadenia a okamžite komunikovať s orgánmi štátnej moci..
- Zvýhodnené poplatky pri používaní úradných prekladov a komunikácii s orgánmi štátnej správy.
- Jednoduchšia a lacnejšia archivácia: preklad sa archivuje iba v elektronickej podobe.
- Prekladané listiny sa nemusia overovať: k prekladu stačí pripojiť naskenovaný originál.
- Ekologické hľadisko: úradný preklad v elektronickej podobe je možné použiť aj niekoľkokrát za sebou, pričom sa vždy použije len jeden dokument spojený s jednorazovými nákladmi bez zbytočného papierovania a tlačenia dokumentov. Obmedzí sa tak spotreba papiera, najmä v prípade dlhých dokumentov či potreby viacerých kópií prekladu.